Nageltrång

På Novokliniken kan man behandla komplicerade nageltrång. Nagelbiten som stör tar man helt enkelt bort kirurgiskt under lokalbedövning.

Nageltrång är ett av de vanligaste medicinska problemen som de flesta människor drabbas av någon gång under livet. Det påverkar vanligtvis stortånageln och orsakar smärta, svullnad, rodnad och om den inte behandlas i tid, infektion.

Nageln, som en del av kroppen, kan lätt ignoreras och anses oviktig. Men om den är skadad kan den orsaka intensiv smärta. Ett obehandlat nageltrång kan leda till en beninfektion och öppna sår.

Vad är ett nageltrång?

Nageltrång är en traumatiserad eller felaktigt klippt nagel, vars hörn växer i sidled, penetrerar huden och orsakar inflammation med risk för infektion. I brist på utrymme kommer nageln in i den omgivande vävnaden och växer där. Människor som lider av diabetes eller annat tillstånd som orsakar dålig blodcirkulation till de nedre extremiteterna, har en högre risk att utveckla detta tillstånd.

Vad orsakar nageltrång?

Den vanligaste orsaken till nageltrång är felaktigt klippta tånaglar. Om de klipps för djupt och runda kan hörnen inte längre stoppa den omgivande vävnaden från att växa över naglarna, vilket resulterar i att nageln växer in i den intilliggande vävnaden. Andra vanliga orsaker är:

• Trånga skor som täpper till tårna och hindrar huden från att andas. vilket också är en gynnsam miljö för utveckling av bakterier och infektioner
  • Svettning, särskilt kraftig svettning, kan orsaka periunguala infektioner, vilket i sin tur kan främja uppkomsten av inåtväxande tånaglar
  • Inåtväxande tånaglar på grund av genetiskt arv
  • Resultat av en icke-professionell pedikyr eller dålig hygien

Symtom på nageltrång

Det första tecknet på att nageln är på väg att orsaka obehag är svullnad och ömhet av huden runt nageln. Då sätter smärtan in på båda sidor av nageln, speciellt när den sätts under press. Påverkade naglar, kan i vissa fall, märkas genom uppkomsten av svamp, deformation eller att nageln ändrar färg.

Vad du kan göra själv

Du kan hålla situationen under kontroll och vid första tecken på obehag kan du ta bort överflödig vävnad eller klippa hörnet av nageln korrekt om dess längd tillåter det.

Kirurgisk behandling av nageltrång

De flesta patienter som lider av nageltrång, i ett framskridet stadium, uppsöker läkare. Operation blir oftast nödvändig och vid ingreppet behandlar man behandlar nageln, för att förhindra återfall. Efter operationen kan en mild lokal smärta uppstå.

Ingreppet kräver endast lokalbedövning

1 h