Åderbråck

Åderbråck uppstår på grund av en försämrad cirkulation av det syrefattiga blod som ska tillbaks till hjärtat. Venerna på nedre delen av kroppen är försedda med venklaffar, när dessa inte fungerar korrekt påverkas funktionen hos de ytliga venerna vilket ger upphov till åderbråck.

Åderbråck förekommer oftare hos kvinnor än hos män. Faktorer som kan påverka uppkomsten av åderbråck är graviditet men även ärftlighet, fetma eller en stillasittande livsstil.

Vid en åderbråcksoperation tar vi bort eller stör ytliga vener som är sjuka. På så sätt förbättras cirkulationen av blodet i underbenen. Det finns två olika operationer att tillgå, den klassiska som kallas strippning och genomförs genom kirurgiska snitt och bortforsling av de drabbade venerna. Det vanligaste moderna ingreppet på vår klinik är Intravenös laserkirurgi, som bara kräver ett eller två små snitt i huden. Laseringreppet fungerar genom att venens lumen stängs av genom värmen från lasern.

Symtomen som kan förekomma är:

• Smärta och tyngdkänsla i benen
  • Stickningar
  • Nattkramper
  • Brännande känsla och rodnad
  • Ödem (svullnad av fötterna) i fotleder och fotrygg
  • Mörknad hudfärg

Komplikationer vid avancerade stadier av åderbråck

• Skador på hudvävnaden som orsakar eksem, dermatit eller åderbråcksår
  • Blödning där åderbråcket utvidgas
  • Ytlig eller djup ventrombos (blodpropp som blockerar ven)
  • Lungemboli (blodpropp i lungans kärl)

Före operation krävs, förutom de vanliga proverna, ett venöst Doppler-ultraljud för att visualisera det djupa vensystemet i det drabbade området.

Du kommer hem samma dag som ingreppet genomförs och kan leva på som du brukar. Fysisk aktivitet är tillåtet förutsatt att du använder en kompressionsstrumpa.

30-90 minuter

Under lokalbedövning eller narkos