Hemorrojder

Hemorrojder kan liknas vid åderbråck i analen. Åkomman åtföljs av obehagliga symtom som blod i avföringen och smärta i analområdet. Många söker inte tillräckligt snabbt hjälp för sina hemorrojder när de upptäcker obehag.

Det finns olika typer av hemorrojder; Inre hemorrojder – orsakar oftast ingen smärta men medför blod i analen. Yttre Hemorrojder – dyker upp under huden runt anus, förutom blödningar kan lokal smärta uppstå. Trombotiska hemorrojder – när blodproppar bildas inuti hemorrojderna. Hemorrojdal tromboflebit – trombotiska hemorrojder som blivit inflammerade.

Diagnosen för hemorrhoidal sjukdom sker efter en specifik utredning och diskussion med läkare. Beroende på sjukdomsstadiet kan olika undersökningar av analen krävas. Behandlingen ser olika ut beroende på sjukdomsbilden. Bandning av hemorrojder – applicering av elastiska band som får hemorrojderna att skrumpna ihop och falla bort utan smärta. Laserbehandling – den nyaste och mest effektiva behandlingen. Hemorroidektomi – avlägnande av utveklade hemorrojder om ovanstående behandling inte fungerar. Läkemedel – för att lindra och minska inflammation.

Riskfaktorer för att drabbas av hemorrojder:

• Kronisk förstoppning
  • Fetma
  • Ökat tryck i bäckenområdet
  • Kostfaktorer, tex. överkonsumtion av kryddstark mat
  • Stillasittande livsstil
  • Låg vätskeförbrukning
  • Fiberfattig kost
  • Alkoholmissbruk

Innan operation tvättas anus och en dusch med en antiseptisk lösning ges genom lavemang. Du får prata med en narkosläkare med vilken du bestämmer vilken typ av bedövning du ska ha. Du får stanna på kliniken några timmar för observation.

Efter operationen ska du få i dig en kost rik på fiber och mejeriprodukter rekommenderas för att slippa förstoppning. Det opererade området ska skötas med noggrann hygien. Du kommer också få smärtlindrande medicin som du får ta med dig hem. Möjliga komplikationer finns så som; svår smärta veckorna efter operation, sårinfektion, blödning från såren, svullnad, kort tid av inkontinens och svårigheter vid urinering.

Narkos beroende på sjukdomsbilden.

30-45 minuter

1-2 veckor