Epigastriskt bråck

Epigastriskt bråk är en defekt som uppstår på bukväggen mellan bröstbenets nedre del och naveln. Genom denna öppning avlägsnas fett från tarmarna och kan leda till att tarmslingor korsas.

Tillståndet drabbar i huvudsak män mellan 25 – 50 år och orsakas av aktiviteter som ökar buktrycket (kroppsbyggnad, kronisk hosta, mfl). Vanligtvis ger små brock inga symtom men de kan orsaka buksmärtor och till och med illamående och kräkningar. Obehandlat bråck ökar gradvis i storlek och i svåra fall kan bråcket bli klämt och orsaka plågsamma smärtor.

Det går bara att behandla epigastriska bråck genom kirurgi. Operationen går ut på att med små snitt minska innehållet av bråck i buken och täcka bukväggen med ett tunt syntetiskt nät. Det finns två olika tillvägagångssätt; öppen operation samt Laparoskopisk operation. Under din konsultation bestäms vilken operation som passar just dig.

Inför operationen kan man behöva göra ett ultraljud för att få detaljer om innehållet i bråcket. Operationen genomförs på en dag och efter operationen får du stanna några timmar för observation.

Efter operationen rekommenderas smärtstillande medel och undvikande av intensiv fysisk ansträngning i 3-4 veckor. I vissa fall ordineras patienten att bära ett elastiskt midjeband (gördel).

Operationtid

40 minuter - 1 timme

Under narkos

1-3 veckor (beror på jobbet och storleken på bråcket)