Analfissur

Analfissur består av ett ytligt sår i analen som orsakar smärta och sammandragningar av analsfinktermusklerna. Sjukdomen är vanligare hos vuxna, särskilt hos kvinnor. Åkomman kan i 50% av fallen läkas av sig själv, i övriga fall finns operation att tillgå.

Bakgrunden till analfissur kan vara ömtåliga slemhinnor som irriteras av hård eller hög volym avföring. En kosthållning med ett lågt fiberintag är ofta förknippat med sjukdomen. Såret som uppstår är i genomsnitt upp till 1 cm långt och 2-3 mm djupt och för med sig en smärta vid toalettbesök. Patienten kan känna en rädsla för smärtan som uppstår vid toalettbesök och bygger upp en reflex för att inte gå på toa så ofta. Detta leder till tätare förstoppningar vilket i sin tur ökar på analfissuren.

Behandlingen som finns att tillgå när analfissuren inte läker sig själv är; Medicinsk behandling – ett förstahandsval som går ut på att salva och stolpiller appliceras på det skadade området. Injicering av botox – En behandling som verkar avslappnande på muskulaturen i upp till 3 månader. Kirurgisk behandling – är ett alternativ om ovanstående behandlingar inte gett resultat.

Riskfaktorer att drabbas av ärrbråck

• Hemorrojder
  • Kronisk förstoppning

Ingreppet utförs under en dag och du kan behöva stanna några timmar för observation. Efter operationen kommer du att rekommenderas smärtstillande och det är viktigt att börja mobilisera så snart som möjligt.

Efter operationen är det vanligt att känna smärta, men den är sällan större än den som orsakas av analfissuren. Komplikationer efter operationen kan inkludera: blödning, infektion, anal inkontinens, återfall av analfissur eller bristande läkning.

30 minuter

Narkos